Perkongsian pengalaman daripada wanita ini yang sejak tahun 2017 hingga kini bergiat aktif memberi makan kucing jalanan rupanya menyimpan 1001 kisah suka duka dalam hidupnya. Baginya, semua si bulus itu dilayan seperti anak sendiri, apatah lagi dirinya belum dikurniakan zuriat.

Mengetahui lebih lanjut kisahnya, turut dikongsikan di sini semoga kisah seperti ini dapat menjadikan kita lebih bersifat terbuka dan kasih terhadap haiwan-haiwan yang terbiar ini.

Anggaran kos 

Sebulan makanan kering sahaja perlukan 30kg untuk 20 kucing dalam jagaan saya. Tidak tak termasuk dengan anak-anak bulus gelandangan lagi..Mungkin 30 kg juga..sebab jumlah kucing yang saya bagi makan diluar lebih kurang 10-15 ekor. Pasir perlukan 15 beg sebulan..Makanan tin perlukan 3 carton..dan juga ikan/ayam mentah..yang direbus gaul nasi. Keseluruhan bulan-bulan memang tinggi..RM500-RM600

Kucing-kucing ni semuanya saya anggap macam anak-anak kami, lagi pun saya masih belum dikurniakan cahaya mata..

Kongsi pengalaman

Sepanjang menjadi seorang Pemberi Makan Kucing Terbiar selama beberapa tahun ni..Macam-macam yang saya pernah alami dan lihat..

Pernah satu ketika,

1.Saya lihat si anak turun dari kereta dan berlari ke arah saya sebab tertarik melihat saya sedang bagi makan kucing terbiar,lalu dibelainya kucing yang tengah makan,tiba-tiba si ibu menjerit dengan sekuat hati “SINI!!!JANGAN USIK KUCING TU,KOTOR”..Terus si ibu memandang ke arah saya dengan pandangan yang tajam sambil menjeling..

2.Sedang saya bagi makan kucing,saya disapa oleh seorang makcik..Ditanya “Selalu bagi makan kucing-kucing ni ya?Saya menjawab “Ia makcik”..Lalu diberinya saya wang RM5. Katanya,ini yang makcik ada,ambil ya makcik sedekah..buat tambah beli makanan kucing-kucing ni..

3.Pernah ditegur seorang pakcik (yaang jiwanya sama sayangkan kucing).Katanya “Alhamdulillah…murah rezeki awak sebab bagi makan kat kucing-kucing ni..Buat baik dengan binatang tak rugi apa pun. Sebab dia doakan kita”.Saya senyum…sambil berkata “Insyallah cik..Amin”..

4.Masa tu waktu hujan saya duduk bersila dan berteduh ditepi kedai.Dengan baju seluar yang basah sambil bagi makan kucing..Saya dijeling oleh orang yang lalu lalang di kawasan tu. Mereka pandang saya macam saya ni jijik sangat.Sedih..Mungkin mereka ingat saya ni peminta sedekah kut..

 

5.Saya pernah dituduh,katanya semua kucing-kucing terbiar tu,saya yang buang..Sedangkan saya hanya datang bagi makan sebab kasihan kucing-kucing tu tak cukup makan..Niat baik saya disalah erti..

6.Bekas-bekas makanan dan minuman kucing,banyak kali orang buang..Kadang-kadang sampai pecah orang pijak..Sedangkan bekas tu semua saya letak tersorok..Bukan kawasan orang lalu lalang.

7.Sedang saya tengah bagi makan kucing, tiba-tiba ada satu kereta pajero polis berhenti..Mereka ambil gambar saya…Waktu tu saya perasan, tapi saya hanya diam dan teruskan apa yang saya buat..Rupanya,mereka viralkan saya di dalam group Rembau Macam² Ado.Katanya,kerja yang saya buat ni adalah kerja mulia.(Alhamdulillah,masih ada insan yang menghargai).

8.Pernah juga, ada seorang abang yang bawa anaknya berjalan kat tempat saya bagi makan kucing tu..Dia ajar anknya cara belai dan pegang kucing..Bagus sikap abang ni…Saya suka..Sebab ada separuh parents tak suka anaknya pegang kucing lagi-lagi kucing terbiar ni sebab kotor..Hmm..

9.Sambil saya duduk bagi makan kucing,saya perasan ada orang perhatikan saya dari jauh tapi dia buat-buat macam tak nampak. Saya perasan dan lihat rupanya kawan lama sy..Cepat-cepat saya bangun dan sapa dia untuk bersalam..Saya cakap kenal saya tak..Tapi sedih..dia kata tak kenal,terus dia cepat-cepat pergi..Dia tak sahut pun salam saya..Mana mungkin salah orang…sebab saya tahu..saya kenal itulah orangnya..Mungkin,dia geli dan malu kut saya bagi makan kucing terbiar..Allahu..Sedih hati saya..

10.Lepas bagi makan kucing,tekak saya haus dan teringin nak makan roti canai,lalu saya terus pergi ke kedai dan order makan kat situ..Kedai tak jauh pun dengan tempat saya bagi makan kucing..Pekerjanya nak tak nak je layan saya..cakap pun tak pandang..Apa tak layakkah saya nak makan..Oh macamni rupanya,bila kita terlihat miskin..Memang dipandang hina..

11.Setiap kali bagi makan kucing,saya akan tapau beli nasi putih untuk digaulkan dengan wetfood supaya kucing-kucing yang makan tu kenyang..Nasi tu saya beli dari kedai makan tak jauh dari tempat saya bagi makan kucing..Mungkin sebab dia tahu yang nasi tu saya nak bagi pada kucing-kucing terbiar..Jadi,kisahnya..
Hari Pertama saya beli,saya dapat nasi yang dah sejuk dan sikit berbau..Saya diam.
Hari Kedua saya beli,saya dapat nasi yang dah nak basi..Saya diam lagi.
Hari Ketiga saya beli,saya dapat nasi yang dah basi,berlendir,berbau busuk…Terus saya meletop dan sound..Saya cakap saya beli nasi ni…bukan saya minta free. Kenapa buat macamni..Bagi nasi yang dah tak elok.Walau saya nak bagi pada kucing,bukan bermakna kamu harus bagi saya nasi yang dah berlendir..Saya bukan bodoh..Saya perasan,setiap kali saya nak beli nasi putih..pekerja dia akan ambil nasi dalam 1 tong merah..Sedangkan nasi yang elok ada di tempat tukang masak.Rupanya nasi dalam tong tu dah sejuk dan nak basi itulah yang diberinya pada saya..Saya dah mushkil dari awal,tapi saya masih fikir yang baik.Makin saya diam,makin saya diperbodohkan. Apabila kita terlalu baik,makin kita dipijak kepala..

12.Sewaktu saya bagi makan kucing..Saya pernah dihalau oleh seorang lelaki berkopiah supaya bagi makan kucing jauh-jauh sebab katanya nanti gerai dia kotor..Kucing makan sepah-sepah..Sedangkan,saya bagi makan jauh dari gerai dia dan mesti beralas dengan kertas. Saya akan tunggu sampai kucing habis makan,baru saya akan ambil dan buang kertas tu.Tak pernah lagi saya tinggalkan buat sampah..Sombong dan angkuh.Baru buka gerai tepi jalan,belum lagi buka kedai besar…entah macamanalah layanannya..Baru sikit Allah uji…

Banyak lagi cerita….tapi hati saya tak kuat nak kongsi..Macam-macam ragam manusia yang kita boleh jumpa..Dan banyak benda yang saya belajar dari semua kisah ni..
Semoga saya terus istiqomah..Hati terus kuat dan sabar..Bila kita nak buat baik,bukan mudah. Pasti akan ada ujian yang Allah beri..

Doakan saya sihat tubuh badan murah rezeki ya. Kucing terbiar ni selalu disisihkan,tak semua orang sayangkan mereka..Jadi,apa salahnya kita sayangkan mereka macam ahli keluarga kita. Buatlah apa jua kebaikan,kerana hidup ini hanya diberi peluang sekali sahaja.

Sekurang-kurangnya, buatlah “SESUATU” yang mungkin mereka akan kenang dan doakan kita selalu..Walaupun, kita dah tiada lagi kat dalam dunia ni..Akhir kata semoga akan lebih ramai lagi masyarat yang membuka mata dan mula menyantuni..menyayangi haiwan terbiar…

sumber : Nur Aina Syafira

Tinggalkan Komen