Apabila kuali atau periuk hangit disebabkan masakan memang masalah besar buat suri rumah. Mana taknya untuk mencucinya memperlukan tenaga yang kuat.

Jika rendam semalaman pun tak boleh menanggalkan kesan hangit pada permukaan periuk itu.

Bagi wanita ini, puan Faizah Samat, hanya mengunakan bahan soda dan cuka mampu menanggalkan kesan hitam dalam masa 5 minit.

Nak tahu caranya ikuti cara beliau.

Guna soda periuk kembali licin

Saya just nk kongsi satu petua. Al kisahnya saya rebus ketupat dalam periuk besar ni.. dok ralit sembang tak sedar ketupat hangus dah.. dekat sekilo jugak ketupat tak dpt diselamatkan.

Bhg atas ok la selamat.. nak cakapnya punya tebal kerak yg hangit bhg bawah. Tak tahu dh nk buat macamana. Saya nk buang dah sbb dh cuba gosok² pon tak hilang.

Mudahnya cara

Skali bila tanya mak. Mak cakap jgn buang sayang periuk besar tu. Cuba guna soda katanya. Saya pon masukkan air bg mendidih pastu saya masukkan soda dan cuka.. didihkan sampai 5 min. Saya buang air panas tu terus tonyoh dengan berus periuk yang kasar .. alhamdulillah tak sampai 5 min settle…

Sumber: Faizah Samat

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520