Teringin pula nak makan sup tulang, lebih-lebih lagi sekarang  ni isu kekurangan ayam. Jadi kita tukar menu pula.

Cuba resipi mudah tapi padu ni. Pasti membuka selera seisi keluarga. Jom cuba air tangan dari puan Fazniza Razali.

Selamat Hari Raya buat semua. Teringin nak masak sup tulang lembu, boleh lah try resepi ni. Yang aku tunjukkan ni masak secara manual. Kalau yang ada pressure cooker tu bolehlah guna.

Bahan-bahan 1:

3 biji bawang besar

8 biji bawang putih

Halia dalam 2 ketul

1 sudu ketumbar.

**bahan ni dikisar sampai halus.

Bahan 2:

3 batang sadari

1 batang karot

**ni pun dikisar sampai hancur

Bahan 3:

3 batang kayu manis

4 biji bunga lawang

10 biji bunga cengkih

10 biji buah pelaga

1 senduk serbuk sup

2kg tulang

IKLAN

5 biji kentang(dibelah 2)

3 batang sadari (dihiris)

3 biji bawang besar(dibelah 4)

Air

 

Cara membuat:

Panaskan minyak, tumiskan bahan 1 hingga bau wangi, kemudian masukkan bahan 2 dan bahan 3, kacau rata hingga sebati dan berbau wangi.

IKLAN

Masukkan air, kemudian tulang. Dah cara manual memang tunggu lama, didihkan hingga isi-isi dekat tulang tu empuk.

Tak empuk lagi tambah air, tak empuk tambah lagi air dan seterusnya hinggalah isi-isi tu empuk.

Dekat 1 1/2 jam jugak. Dah empuk masukkan ubi kentang, batang saderi dan bawang yang dah dibelah. Masukkan garam dan serbuk perisa.

Masa ni kita tunggu pulak ubi kentang empuk dalam 10 minit.

Dah masak semua bolehlah angkat, taburkan sedikit bawang goreng dan daun sup.


ARTIKEL MENARIK: “Rumah Pertama Beli Umur 21 Tahun.” Fasha Sandha Sebak & Syukur Impian Bina Surau Dalam Rumah Tercapai

ARTIKEL POPULAR: “Meh Sini Mak Simpan.” Alhamdulillah Rezeki, Neelofa Dedah Bilal Collect RM14K Duit Raya

BACA INI JUGA : “Humble Makan Dengan Anak Sambil Duduk Atas Lantai Je.” Elly Mazlein Dipuji Pandai Bawa Diri Ketika Beraya Kampung Suami


Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club