Memenuhkan stok seminggu atau sebulan dengan barangan basah memang buat kita rasa puas hati. Memudahkan kerja dan tak payahlah berkali-kali kita ke kedai atau pasar membeli ikan dan ayam lagi. Jimat masa kita.

Pun begitu, bila membeli stok yang banyak, pengendalian barangan ini kenalah tepat dan bijak. Kalau tidak, barangan ini tidak dapat bertahan lama dan tidak sedap pula rasanya. Bagaimana menyimpan stok ini dengan tepat dan bagaimana pula cara bijak nak menyimpannya di dalam peti ais kita?

Ibu-ibu mungkin boleh menjadikan wanita bernama Naeamah Balqis ini sebagai inspirasi dalam cara menyimpan stok. Cara yang dikongsikan olehnya memang tip top. Nak susun kemas dan bezakan setiap satu, yang mana tahan lama, kekal segar dan sebagainya juga kena ada ilmunya. Usaha nak menyimpan juga kena lebih. Paling penting perlukan sedikit tumpuan masa. Memang hebat wanita ni.

Jom ikut cara yang dikongsikannya.

Alhamdulillah…ni stok lauk keluarga untuk bulan Februari lak. Bajet untuk 3 minggu, agak-agak sehingga gaji la, tapi gaji bulan 3 dah dapat awal minggu ni. Lauk untuk bulan 3 kita shooping ujung bulan nanti, buat macam biasa lah.

Masak setiap hari …bawak bekal ke pejabat dan masak untuk anak sekali. Balik kerja masak lagi untuk makan malam, buat macam ni mudahkan kerja kita, macam biasa kalau malas boleh ambil kuali ketuk atas kepala.

Okeyy…nak masak amik je yang mana berkenan di hati.

Stok sayur / bahan masak

 

Lauk beli kat pasaraya cs…Letakkan dlm bekas untuk sekali masak.

Ikan tongkol…

Basuh bersih-bersih. Masukkan air dalam bekas, ikan tongkol tak letak sebab dalam dilema lagi masa ni, nak simpan atau nak rebus.

Masukkan air..aras lauk.

Masukkan air..tutup …simpan terus kat tempat beku.

Lauk beli kat pasar malam, ayam dan daging. Ayam asingkan untuk sekali makan, letak air. Daging jangan letak air, simpan gitu jer, jangan basuh.

IKLAN

Lauk beli kat pasar borong.

Udang dan ikan letak air, tulang jangan letak air. Ikan dah siang cuci bersih dah tu…

Tulang lembu

udang galah

IKLAN

Stok sayur

Simpan dalam bekas dan letak tisu kat bawah. Lengkuas, halia, serai…letak air biar tenggelam.

Tutup

 

Ok..selesai…penat awalnyer…manis akhirnya…??

Jom cuba ikut langkahnya.

Sumber: Naeamah Balqis