Peminat masakan western terutama spaghetti atau aglio pasti bosan kan kalau menu yang sama je dihidangkan. Apa kata kita tukar sikit kali ini. Gabungkan western dan melayu pasti memikat selera seisi keluarga.

Jom cuba resipi spaghetti telur masin air tangan superdady Khairul Abdullah ini. Pasti tidak menghampakan.Nah, Spaghetti Telur Masin. Kau yang asyik buat Aglio Olio tu wajib cuba buat yang ni. Lain macam betul pergi dia. Mungkin cinta kau beralih arah lepas ni.

Nak buat pun mudah yakmat. Wajib ada telur masin lah kan. Kalau ada paste telur masin tu pun lagi mudah.

Ni ha rupa telur masin yang telah dihancurkan jadi keping-keping setelah kau pergi. Tinggalkan kasih sayang yang pernah singgah, antara kita. Masihkah ada, sayang itu?

Jom aku share cara nak buat dia.

Bahan-bahan yang kena ada (untuk 4 orang makan):

200gm spaghetti direbus macam biasa.

2 biji telur masin direbus macam biasa.

1 ketul isi ayam dipotong dadu. Ganti udang lagi sedap.

5 ulas bawang putih dipotong.

3-5 ulas cili padi dipotong kecil.

3 tangkai daun kari.

1 cawan susu.

100gm butter/marjerin or whatever.

1 sudu serbuk cili (chilli flakes)

IKLAN

Cara membuat:

1. Panaskan butter/marjerin lalu tumiskan bawang putih, cili padi serta daun kari sampai wangi dan masukkan ayam atau udang dan goreng sampai masak.2. Sambil tu lenyekkan telur masin sampai hancur jadi keping-keping setelah kau pergi sambil ternyanyi lalu terus masukkan ke dalam kuali dan kacau sebati. Dia akan jadi berbuih tau, dont worry. Kalau guna pes telur masin ini pun boleh: https://shp.ee/qcq8fxj

3. Dah kacau sebati masukkan susu. Kalau nak agak berkuah sikit masukkan dalam 1 cawan susu, kalau nak kering sikit masukkan setengah cawan sahaja. kacau sampai didih dan masukkan spaghetti. Aku suka San Remo Vermicelli: https://shp.ee/zhpkxbj4. Kacau sebati dan rasa dulu. Kadang-kadang ada telur masin yang tak berapa masin, so kena tambah garam yer. Kalau rasa masih ada yang tak kena, kau tambahkan secebis kasih sayang. Pasti terus berbeza rasanya.Siap dan hidangkan dengan taburan chilli flakes.Sedap baqhang. Sungguhhhhhhh. Baik hang cuba lekaih.

#ResepiSuperDaddy

#spaghettitelurmasin

IKLAN

P/S: Banyak lagi resepi mudah aku di Instagram @mynameiskhairul

ARTIKEL MENARIK: Rupanya Ada Tempat Letak Pewangi Dengan Betul, Barulah Satu Kereta Berbau Harum. Ini Caranya!