Asam jawa bukan sahaja digunakan di dalam masakan untuk menambah rasa masam hidangan yang dimasak. Namun ia lebih daripada itu, bila mana digabungkan beberapa bahan lainnya seperti halia dan kunyit boleh menjadi jamu yang istimewa untuk penjagaan dalaman wanita.

Keyakinan pengamal Air Kunyit Asam Jawa ini sudah diketahui umum, memandangkan minuman jamu ini adalah diwarisi sejak turun temurun lagi. Begitu juga bagi Cikyana Ramli yang merasakan cukup berpuas hati apabila mengamalkan minuman herba ini menjadi asbab masalah senggugut yang dialaminya selama ini telah hilang.

Ayuh kita baca perkongsian penuh daripadanya.


Yana nk kongsi petua air kunyit asam jawa turun temurun dari nenek moyang kita,bahan2 semua ada di dapur ..serius sedap gila air nie,siapa sngka khasiatnya pn mujarab..sekali gus awet muda terselah kauu hado

Serius paling risau bila xyakin kan soalan nie selalu bermain pikiran kita wanita2 nie kan..”Risaunya semalam macam dah bersih. Hari ini masih ada kesan darah, adakah masih haid ke? Atau ada tak cara nak bagi lancar dan boleh ke berhentikannya ni”

Nak period lawas nak period lancar amalkan lah jamu. Sambil2 to blh amal petua nie sebulan ketika period atau selepas period..Bila kita berjamu period akan lawas dan lancar. Malah ada yang hilang senggugut macam yana nie..

Bahan-bahan:

Kunyit hidup 1inci
Halia 1inci
Asam Jawa 1 sudu makan
Garam secubit
Air suam 1 cawan

Cara-cara :
1. Tumbuk lumat kunyit, halia dan garam.
2. Campurkan bahan tumbuk dengan asam jawa. Kemudian tuangkan air suam.
3. Tapis air kunyit asam ke dalam cawan tadi.
4. Sedia untuk di minum
**Tak perlu rebus kalau nak rebus boleh je tapi minum mcm to bagi yana lagi khasiat tau..

Boleh Amalkan sebulan sekali (haid hari ke 2 atau selepas haid)

Khasiat air kunyit asam :
1.Melancarkan darah haid atau nifas
2.Melawaskan pembuangan, wanita dalam pantang jika diminum sangat-sangat membantu dari terkena sembelit. Bagi berpantang boleh amalkan selama 3 hari berturut-turut. Biasanya mak kita buat masa darah nifas hari ke7-10 masa ni darah nifas macam ada tak ada.
3.Menaikkan seri wajah.
4.Mencantikkn tubuh
5.Menyihatkan tubuh dan memberi tenaga.
6.Awet muda jika diamalkan.

sumber : Cikyana Ramli

Tinggalkan Komen