Bercucuk tanam ini memang aktiviti yang memberi banyak manfaat. Selain menjadi terapi ia juga menjimatan kos perbelanjaan keluarga. 

Apabila bercucuk tanam di sekitar kawasan rumah, kita tidak perlu kerap pergi ke pasar untuk membeli sayur-sayuran.

Menerusi perkongsian seorang wanita di facebooknya mendapat pujian daripada netizen apabila hasil tanamannya begitu subur. 

Nak tahu caranya jom lihat caranya.

Alhamdulillah..Sejuk mate memandang
Pokok² subur menghijau, 

Saya edit skit yer. sebab ramai yg bertanya. Saya kongsikan di sini..
1. Pakai baja ape?
Sejujurnya saya x pakai apa2 baja kimia..
hanya gunakan tanah hitam sawit ori tanpa campuran..tanah hitam ni tekstur dia lembab, berminyak dan padat..jadi saya tambahkan pasir utk bg tanah tu x padat dan peroi..akar pon boleh bekerja dgn baik..tanah hitam ni dah berbaja..skali sekala sy siram pokok2 dgn air basuhan beras / air nasi basi / air basuhan ikan @ ayam

2. Pakai racun serangga ape daun2 helok x kene gigit serangga?
Racun serangga saya DIY sendiri jer . Alhamdulillah berkesan pada tananam saya
Saya kongsikan ramuan patinya di sini yer..

Guna 3 bahan sahaja..
1 botol mineral besar air nasi basi
(ramas²kan nasi basi tu dgn air..lagi pekat lagi bagus) + 1 labu bawang putih (x perlu kupas) + 1 paket kecil ajinomoto
blenderkan semua..tapis..simpan dlm botol mineral..kalo nak tahan lebih lame simpan dlm peti sejuk yer..
nak guna..masukkan sedikit pati dlm botol sprey + air paip..goncangkan..sprey la selalu kat pokok2..

Insyaallah..selain boleh menghalau serangga juga boleh suburkan & gemokkan pokok
waktu yg sesuai utk sprey racun serangga organik ni lepas siram waktu pagi..jgn sprey dulu baru siram tau..& jgn lupe siram 2x sehari..selalu trim buang daun2 yg x sihat & sakit.

Alhamdulillah. tanaman sy 100% organik tanpa baja & racun kimia..
Semoga bermanfaat.

Sumber: Yna White

 

ak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

IKLAN

Sedar tak sedar, bulan depan dah masuk bulan Ogos tau, bulan Kemerdekaan Malaysia!

Sebagai rakyat yang cintakan tanah air, mesti anda ada cara tersendiri nak eskpresikan rasa cinta dan bangga menjadi Anak Malaysia kan? Betul tak?!

IKLAN

Ehhh jangan cakap kat sini, simpan idea anda tu dan hantarkan kepada kami dengan menyertai Virtual Himpunan Saya Anak Malaysia!

Nak tahu caranya? Senang je! Layari je laman web https://toko.ideaktiv.com/product/virtual-himpunan-saya-anak-malaysia/ , baca syarat kelayakan dan jangan lupa untuk berdaftar di sana ya!

Sebarang soalan boleh di http://www.wasap.my/60169647520