Siapa sahaja yang tak geram kalau nampak ada sebiji dua jerawat di wajah, tentu sahaja ingin dipicit agar hilang terus, baru puas hati.

Pun begitu tahukah anda bahawa tabiat memicit jerawat terutamanya pada bahagian hidung akan mengundang bahaya dan boleh membawa maut, jadi lebih baik dihentikan.

Ini sepertimana yang dijelaskan melalui perkongsian video oleh seorang doktor di aplikasi TikTok beliau @drsyai, doktor ini menerangkan apa sebabnya dilarang untuk memicit jerawat terutamanya pada bahagaian hidung.

Difahamkan melalui perkongsian video tersebut, kawasan hidung adalah dikenali sebagai ‘segi tiga kematian’ di mana kawasan tersebut berhubung terus dengan otak.

Maka sebarang jangkitan yang berlaku di kawasan tersebut akan merebak ke otak sehingga boleh menyebabkan jangkitan ke otak dan boleh berlakunya strok.

@drsyaiJgn picit jerawat dkt area ni!! ##pendidikankulit ##beautytips♬ 아무노래(Any song) – kozico0914

Meninjau di ruangan komen, warganet ramai yang tidak mengetahui tentang info ini dan turut juga berkongsi pengalaman  memicit jerawat sebelum ini. Antara komen adalah ada yang mengatakan :

“Patutlah bila picit sakit sangat”

“Lambat nak sembuh kat area tu, pastu parut pun lambat hilang”

“Memang niat tu tak nak picit jerawat tapi bila dah pegang cermin auto niat tu terbatal weyy”

“Terima kasih doc info, Saya suka picit jerawat area situ sampai berair-air mata, pasni taknaklah buah dah”

Sumber : @syai

 

IKLAN

 

Baca juga : Sayang Nak Buang Botol, Terus Buat Projek Tanam Sayur Dalam Botol. Hasilnya Tanaman Subur & Mudah Nak Jaga!

 

Nak macam-macam info? Sila subscribe channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club