Nak masak nasi ayam tapi rasa macam renyah sebab banyak step, nah admin kongsikan resipi yang mudah dan jimat.

Bukan je rasanya power dan sedap, malah nasinya tampak cantik berkilat.

Hari ni saya kongsi resepi yang amat senang, 

NASI AYAM BERKILAT……

resepi mudah saya : 

Nasi 

-beras

-air

-pewarna atau serbuk kunyit

-garam sedikit

-hirisan halia

-serbuk pati ayam sedikit (kiub knorr pun boleh)

Sup 

-air

-bwg putih ketuk 3ulas

-5 keping halia hiris

-buah pelaga 3 biji

-biji lada putih (black pepper yg dibuang kulit)

-serbuk pati ayam (kiub knorr pun boleh)

-sedikit garam

Cara membuat:

IKLAN
  • Masak sekaligus sehingga mendidih dan siap
  • Taburkan bwg goreng dan daun sup daun bawang

Ayam

-Ayam bersih stgh ekor (sy guna yg sederhana sahaja sebab makan dua org) jika ayam besar, masa bakar tu lebihkan ya

-kicap manis

-serbuk lada hitam(sy guna yg sarawak)

-madu

Cara membuat:

  • Perap selama yg boleh (minimum 1/2jam)pastikan balik2 kan ayam supaya perapan rata .
  • Bakar 150c selama 1 jam di dalam airfryer / Bakar 150c selama 1.15minit di dalam oven.
  • 15minit sblm masa tamat, sapukan madu dan sedikit renjisan minyak bijan .
  • Siap bakar keluarkan untuk dipotong dan hidang

Sos nasi ayam

IKLAN
  • Sambal dah sedia ada (sambal cili padi merah/sambal jantan) dicampur dgn sos pencicah thai mae pranom dan sedikit air panas.

Ulam 

Salad romaine (sy suka guna salad ni)

Tomato

Timun batang

sekian resepi , selamat mencuba 😉

Sumber:  Niq Ain via Masak Apa Hari Ni..(MAHN)


ARTIKEL MENARIK: “Rumah Pertama Beli Umur 21 Tahun.” Fasha Sandha Sebak & Syukur Impian Bina Surau Dalam Rumah Tercapai

ARTIKEL POPULAR: “Meh Sini Mak Simpan.” Alhamdulillah Rezeki, Neelofa Dedah Bilal Collect RM14K Duit Raya

BACA INI JUGA : “Humble Makan Dengan Anak Sambil Duduk Atas Lantai Je.” Elly Mazlein Dipuji Pandai Bawa Diri Ketika Beraya Kampung Suami


Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  dan join keluargagader club