Bertugas di barisan hadapan ketika wabak Covid-19 adalah amat mencabar. Sejak dua tahun lepas dunia di landa wabak, barisan hadapan tetap teguh memberi khidmat bakti untuk memberikan rawatan kepada pesakit yang dijangkiti.

Mereka yang tidak pernah kenal erti penat dan lelah, terus memerah keringat sejak wabak pandemik mula melanda negara ini.

Begitu juga dengan doktor ini, Ahmad Zakimi Abdullah atau dikenali sebagai Dr Zek tetap teguh memberi khidmat. Pada masa yang sama hati tetap gundah memikirkan keselamatan ahli keluarga. Mana taknya, setiap hari dirinya merupakan berhadapan dengan pesakit Covid-19. Risiko keluarga dijangkiti agak tinggi.

Namun siapa sangka, dalam berhati-hati itu, setelah dua tahun serangan Covid-19, ahli keuarganya dijangkiti wabak ini. Hati mana yang tidak sebak. Bagaimanapun semua ini harus dialui dengan tabah.

Meninjau di ruangan komen, rata-rata warganet turut bersimpati dan mendoakan dia dan keluarganya diberi kesembuhan.

Aku tidur memang tak lena sejak dari awal mula pandemik COVID19. Tidur malam asyik mimpi ngeri. Apa taknya sebab aku sendiri bekerja menguruskan pesakit-pesakit COVID19 dilapangan. Maka terbawa-bawa ke dalam mimpi. Ada pelbagai mimpi ngeri aku alami.

Ada satu mimpi tu aku pergi perang tanpa apa-apa senjata mahupun kelengkapan perang lain. Apatah lagi ‘bullet proof jacket’. Aku ditembak oleh ‘sniper’ terus kena di jantung.
Aku terus bangkit dari tidur. Masa terjaga aku terus fikir yang Allah masih lagi beri aku peluang untuk hidup. Allahu.

Aku ada juga bermimpi berperang dalam episod mimpi lain tapi jadi ‘sniper’ pula. Kali ini aku sudahpun memakai ‘bullet proof jacket’. Aku dihujani beribu peluru sebab aku telah dikepung.

Satu peluru telah mengena dibahagian lengan kiri. Terus aku terjaga dan aku beristighfar.
Ada lagi mimpi-mimpi lain. Nanti aku cerita lain kali. Mimpi aku dikejar zombie. Haha.
Setelah 2 tahun COVID19 melanda negara kita, aku berkhidmat sebagai barisan hadapan di Jabatan Kecemasan tentunya sangat berisiko.

Beribu pesakit COVID19 aku tengok dan rawat. Ada juga pesakit COVID19 yang serius yang dapat diselamatkan dan ada juga yang gagal tak dapat diselamatkan. Innalillah.
Aku sering berdepan dengan tangisan dari ahli keluarga yang kehilangan orang yang tersayang. Bukan sekali tapi berpuluh-puluh di depan aku sendiri. Allahu.

Sedih, hiba, tak payah nak cakap. Ketika itu negara kita baru mulakan program vaksinasi.
Aku sendiri rasa takut jika dijangkiti ketika itu lebih-lebih lagi aku dan puan isteri tentunya barisan hadapan yang berisiko.

Kini aku, puan isteri dan 5 anak; Alya, Amar, Amir, dan 2 anak istimewa kami Affan dan Afnan sedang dikuarantin. Kami sekeluarga dijangkiti COVID19.
“Abang, Ita dan semua anak-anak positive PCR setelah 2 tahun lebih kita bertahan,” ujarku kepada puan isteri, wajah murung.

“Takpe bang. Kita semua dah vaksin. Should be orite,” balas puan isteri.
Aku bertahan dalam erti kata sangat berhati-hati supaya kami tak kena. Tak payah aku nyatakan dari mana punca kami dijangkiti.

Alhamdulillah, kami telah divaksin maka kami semua mengalami gejala ringan (CAT 2a) dengan izin Allah. Kalau tak memang teruk aku kena sebab aku dan anak aku, Alya pesakit asthma. Adalah sekali dua serangan asthma ringan-ringan macam biasa.

Itulah keberkesanan vaksin sangat teruji baik dengan izin Allah. Alhamdulillah anak-anak pun semua ok.

Aku terus teringat akan mimpi-mimpi ngeri sebelum ini. Itulah, jika divaksin maka ada pelindung. Jika kena sekalipun taklah dapat COVID19 yang serius. Alhamdulillah, syukur kepadaMu Ya Allah.
Kawan-kawan semua, pergi ambik booster ya. InsyaAllah.

IKLAN

Sumber: Ahmad Zakimi Abdullah

Bacaan lanjut: 

Seakan Memberi Tahu Tidur Tak Cukup Setelah Bergelar Ibu, Neelofa Kongsi Kapsyen Ringkas, Tapi Ini Komen Netizen.

Nak Halau Monyet Masuk Kebun, Ular Sawa Nampak ‘Real’ Hanya Guna Tayar Terpakai, Netizen Kagum!

Nak Kos Murah Bila Nak Ubah Suai Rumah, Perunding Kewangan Ini Bagi Trik Mudah Kena Tahu, Baru Boleh Jimat!

Hanya Guna Baja Bancuh Sendiri, Pokok Limau Kasturi Berbuah Lebat Sepanjang Tahun!

*Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

IKLAN

MedicKeluarga: Dialisis, Peluang Kedua Pesakit Ginjal. Pakar Buah Pinggang Ni ada jawapannya.

MedicKeluarga: Mandi malam ketika hamil. Ada pendapat kata nanti bengkak kaki. Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

MedicKeluarga: Betul ker ni, makan atau minum pati ikan haruan mampu sembuhkan luka operation dengan cepat? Pakar ini jelaskan lebih lanjut. 

Bintang Kecil: Tengok gigi macam bersih je kan, tapi sebenarnya bila kita tak bersihkan dengan betul semakin lama buat gigi kita jadi berkarat. So teknik berus gigi kenalah betul.

Follow dan subscribe Youtube Channel @BintangKecilMy#BintangKecilMy #BintangKecil #KitakanJuara