Cabaran untuk menurunkan berat badan bagi seorang ibu memang bukan semudah yang dibayangkan. Banyak sangat halangannya,maklumlah hari-hari kita yang sediakan makanan yang sedap-sedap untuk keluarga. Mesti tergugat juga diet, melainkan kena nekad dan kuat ‘imannya’. Mungkin berjaya misi untuk kurus.

Pun begitu, sebenarnya ada cara yang lebih santai dan mudah untuk ibu-ibu amalkan yang juga dapat membantu menurunkan berat badan. Nak tahu bagaimana jom semak perkongsian daripada puan Sumaiyah Abdullah.


RAHSIA TURUNKAN BERAT BADAN DALAM MASA 20 HARI DENGAN HABATUSSAUDA

Ada tak kat sini yang tercari-cari resepi atau petua untuk turunkan berat badan? Resepi ni ciksu dapat dari sahabat kat seberang. Inshaallah berkesan katanya. Yang penting mudah dan selamat.

Bahan-bahannya adalah:

2 sudu besar habatussauda
1 jug air
1 sudu besar madu (sukatan untuk 1 cawan)
Sedikit perahan air limau nipis atau lemon.

 

Cara-caranya adalah :

1- Rendam semalam habatussauda dalam periuk yang berisi air.

 

IKLAN

2- Esok paginya,rebus rendaman tadi dengan api sederhana kecil sehingga menggelegak.

3- Apabila air sudah bertukar warna, tutup api dan tudung periuk tadi sementara menunggu rebusan tadi sejuk.

4- Kemudian, tuang ke dalam cawan dan masukkan madu serta sedikit perahan limau nipis atau lemon.

IKLAN

5- Kacau rata, dan siap.

6- Sedia untuk diminum. Memang best nau-nau rasa dia. Haruum gitew. Lembuuut je bila masuk mulut. Aishh. Korang rasalah sendiri.

Amalkan sehari sekali sebelum sarapan.

 

Selain untuk turunkan berat badan, resepi ini juga bagus untuk meredakan batuk dan selsema. Ciksu dah try bagi kat anak. Alhamdulillah, batuk reda walaupun baru sekali minum.

 

sumber : Sumaiyah Abdullah