GAMBAR HIASAN

Kadang kala, tiada idea untuk masak apa hari ini sehingga hilang mood memasak pun ada. Asyik masak menu yang sama. Akhirnya lauk di kedai jadi pilihan.

Untuk hari ini, apa kata cuba memasak resipi viral, Daging Masak Jintan. Rasanya memang sedap. Aroma dan kuah yang pekat tentu buat anak-anak berselera.

Nak cuba, ikuti resipi ini.

Bahan-bahan:

1 kg daging, dipotong biasa( klu tak leh makan daging boleh ganti ayam tapi daging lebih serasi).

Bahan A
2 sudu serbuk ketumbar
3 sudu makan serbuk jintan manis
1 1/2 sudu serbuk jintan putih
1 sudu kecil lada putih
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
1/2 cawan air asam jawa
4 camca gula
garam secukup rasa
serbuk perasa jika suka
Serbuk Kunyit 2 sudu
( kalau jintan manis, jintan putih, ketumbar dan lada hitam anda bukan serbuk tapi biji maka ianya kenalah dikisar terlebih dahulu).

Bahan B
Bahan dikisar:
5 ulas bawang putih
8 ulas bawang merah
2 inci halia
2 sudu kunyit hidup
5 batang serai
1 iibu jari lengkuas

BAHAN C
MINYAK MASAK 1 1/2 cawan-2 cawan sebab kalau minyak banyak senang masak dan daging jadi cantik

BAHAN D
Bawang besar 3 biji dipotong bulat

Cara menyediakan:

1. Masukkan bahan A dan B. Gaul dan sebatikan . Rasa sikit apa yang kurang tambahlah mengikut selera anda. Pastu hendaklah di perap selama 20-30 minit.
2. panas kan kuali dan masukkan minyak-pastu bila minyak dah benar benar panas masukkan daging yg diperap tadi tu…
3. Gaul rata dan masak daging dengan api kuat dan sederhana.bila daging dah masak dan hampir kering masukkan bawang besar…balik balikan dan sebatikan. sehingga layu…sebelum tutup api kalau suka boleh dimasukkan cili padi 10-20 biji.( cili jangan dipotong cuma buangkan tangkainya. Sebiji sebiji.dan rasailah apa yg kurang ditambah…bila dah agak kering kuahnya dan nampak minyak dah mulai naik semula…tutup api…dah siap

IKLAN

Amat sedap dimakan dengan nasi putih panas2 dan nasi minyak…cubalah!

Sumber: Ida Shahida

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

***********************

IKLAN

JOM SERTAI KAMI!

Apa kata alang-alang anak kita tiada aktiviti sepanjang PKP ini, jom kita pakat anak beranak untuk sertai Virtual Himpunan Cita-cita 2020.

Manalah tahu rezeki anak anda, dapatlah seisi keluarga bercuti di lokasi yang ditawarkan.

Apa perlu buat?

Mudah je, Sertai Virtual Himpunan Cita-cita 2020 dengan daftarkan diri di http://www.wasap.my/60169647520

*Cara dan syarat boleh lihat di poster