Kadang kita tak perasan sikap kita sebagai mak ayahlah yang membuatkan anak mula hilang keyakinan dirinya sendiri.

Perkongsian dari Dr Redza Zainol ini mak ayah perlu fahami dan jadikan ilmu yang berguna untuk kita mendidik anak kita. Ikuti perkongsian beliau.


Tiga sifat toksik ni kalua mak ayah buat setiap hari, anak akan hilang keyakinan diri dan perkembangan anak boleh jadi terbantut.

1. Stonewalling
Anak cuba nak berbual tentang sesuatu perkara, tapi kita jauhkan diri kita dengan cara:

* Tak jawab soalan anak
* Sengaja lambat jawab soalan anak
* Tak cakap apa-apa
* Terus tinggalkan anak
* Tak ambil serius atau merendah-rendahkan apa yang anak cuba bualkan. Contoh: “Papa suka makan apa? Kita jawab, “entah, apa-apa jela.”

Bila perangai macam ni berulang, anak rasa lagi baik cakap dengan dinding. Sekurang-kurangnya cakap dengan dinding, taklah rasa sakit hati.

Sifat Toksik Mak Ayah Buat Anak Hilang Keyakinan Diri, Elakkan!

IKLAN

2. Tak ada sebarang reaksi pada wajah dan abaikan anak. (Expressionless & being ignored)
Contoh: Balik rumah je, anak semangat nak cerita tentang benda baru yang dia belajar dari buku. Kita pun buat-buat dengar sampai habis. Tapi sampai ke sudah tak bagi apa-apa respon.

Yang buat anak jadi keliru ialah air muka mak ayah tak ada reaksi langsung, lepas tu diam je.

Yang sebenarnya kita tak focus pun pada cerita anak. Sambil dengar sambal tu tengok cerita Korea. Katanya nak luang masa dengan anak tapi tangan pegang telefon ralit balas mesej whatapps.

Maksud beri perhatian pada anak ialah kita 100% focus pada anak Waktu itu. Kita adalah betul-betul ‘present’ di hadapan si kecil kita itu.

IKLAN

Sifat Toksik Mak Ayah Buat Anak Hilang Keyakinan Diri, Elakkan!

3. Gaslighting
Maksudnya kita meragui atau menidakkan sesuatu yang diberitahu oleh anak. Contohnya anak balik asrama, dia mengadu ada Budak lain asyik pegang-pegang dia. Tapi kita jawab,”biasalah tu. Tak ada apalah.”

Atau anak balik dari rumah pengasuh kata itu dan ini. Kita pun kata anak kita cakap yang bukan-bukan.

Si kecil kita pun jadi keliru dengan apa yang berlaku dan hilang rasa percaya pada diri sendiri. Dia akan fikir semua pendapat dia memang tak penting.

IKLAN

Bila tiga sifat mak ayah ini diulang setiap hari,

* Anak jadi tak percaya pada diri sendiri
* Keyakinan diri yang sangat rendah
* Selalu buat keputusan hidup yang salah akibat asyik dengar cakap orang lain
* Asyik kritik diri sendiri (self criticism)
* Tak tahu cara urus dan kawal emosi sendiri

Bila anak ni besar dan berkeluarga, mereka akan buat perkara yang sama pada anak sendiri.

Jangan tidakkan apa yang anak kita rasa. Acknowledge apa yang mereka rasa dengan cara pandang, dengar dan peluk mereka.

Menarik:  Siti Nurhaliza Nak Jaga Kesihatan Di Usia 45 Tahun, Tak Fokus Tambah Anak

Nak macam-macam info? Klik channel Telegram KELUARGA  atau join keluargagader club

Dapatkan perkongsian lebih menarik dari Tik Tok Keluarga @keluarga.my

Mencari bahagia bersama KELUARGA?
Download dan baca sekarang di seeNI.

KLIK DI SEENI