Sering kita dengar bila ada yang menanam kesum, selalu sahaja tidak menjadi. Kalau berjaya dibiakkan pun, pokok tidak dapat bertahan lama. Mudah sangat matinya.

Tapi lain pula pengalaman bagi Zarini Jaafar ini, menerutnya pada mulanya beli sepasu kesum berharga RM 8 dan kini tanaman tersebut berjaya dibiakkan dan hidup subur. Namun sebelum itu, telah banyak kaedah dicuba dan ini perkongsiannya. Nak tahu bagaimana dia lakukannya, jom semak.

Cara tanaman pokok kesum dalam pasu. Ni selepas 3 minggu kami tanam. Lepas cubaan ke berapa kali akhirnya menjadi. Yang lain semua mati kah kah. Alhamdulillah seronok tengok mereka berkembang membesar dah. Boleh cuba juga ya. Kami dalam misi menjimatkan duit sayur.

Ni mula-mula beli pokok kesum tu RM 8 sepokok. Dalam beg hitam. Kemudian balik pindah kan ke pasu.

Bahagian bawah pasu ni jangan buka saluran air. Biar tanah sentiasa lembap. Petik pucuk tu dan tanam ke dalam tanah.

Bila panas nampak macam hampir mati. Kena alihkan tempat redup sikit. Air kena sentiasa ada dalam pasu. Masa ni risau lagi nak mati ke nak hidup yang anak-anak tu.

Dah mula menegak yeay!!!

Ni dah nampak makin segar dah.
sumber : Zarini Jaafar