Kalau muka kusam dan berjelaga kesan daripada percutian hujung tahun ni, ada baiknya anda sental wajah dengan skrub muka yang sesuai.

Nak lagi hebat dan mujarab, pilihlah skrub tradisional yang dibuat sendiri di rumah. Perkongsian Awanie Hashim yang mencuba melakukan skrub sendiri di rumah dengan hanya menggunakan tiga bahan dapur, buat kita rasa tertarik untuk mencuba. Nampak mudah sebab hanya guna tiga bahan saja!

Jom cuba ikut caranya. Mana tahu hasilnya mantap.

Hari cuti ni tak tau nak buat apa kan, apa kata kita buat homemade skrub. Guna apa yang ada kat dapur je. Mudah kan? Senang pun senang dan jimat duit.

Apa yang bestnya skrub ni boleh tanggalkan sel kulit mati. Lepas pakai kulit kita rasa lembut dan halus je. Bukan boleh pakai dekat muka je, badan pun boleh.

Bahan-bahan:
Beras
Kunyit
Asam jawa

Caranya:

1. Ni bahan-bahannya. Hanya guna beras, kunyit(seeloknya kunyit hidup tapi kalau tak ada, kunyit pun boleh) dan asam jawa. Kuantiti agak-agak je.

2. Kisar bahan-bahan tadi dalam pengisar kering sampai hancur semuanya.

IKLAN

3. Ok ni hasil lepas dikisar.

IKLAN

4. Bila kita nak guna ambil sikit dan campur dengan air.

5. Jangan cair sangat ataupun terlalu pekat.

6. Lepas tu, sapu lah dekat muka, badan kat mana kita nk pakai. Dah siap, bilas dengan air kemudian baru cuci dengan sabun pencuci biasa.

7. Lihat hasilnya.

Selamat mencuba.

Sumber: Awanie Hashim